Δευτέρα 14 Απριλίου 2014

ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ ΩΣ ΤΗ ΜΑΔΡΙΤΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΩΣ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ





Η προωθούμενη ιδιωτικοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, ως πεδίου σύγκρουσης μεταξύ μεγάλων οικονομικών συμφερόντων από τη μία και των τοπικών κοινωνιών από την άλλη -παρά τις ιδιαιτερότητές της- δεν είναι η μοναδική. Αντίστοιχες συγκρούσεις γύρω από ιδιωτικοποιήσεις γης και φαραωνικά έργα αναπτύσσονται σε πολλές πόλεις της Ευρώπης.





Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα του διήμερου εργαστηρίου με γενικό τίτλο «Ξανακερδίζοντας την πόλη μας. Ιδιωτικοποιήσεις, φαραωνικά έργα και κοινωνικοί αγώνες για τη γη ως κοινό αγαθό» που πραγματοποιήθηκε στην Αργυρούπολη στις 4 και 5 Απριλίου 2014, από το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ και το Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης. 


Στο πλαίσιο του διημέρου, εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, μέλη κοινωνικών κινημάτων, επιστήμονες και δημοσιογράφοι από την Αθήνα, τη Μαδρίτη, το Παρίσι, την Κωνσταντινούπολη και το Βερολίνο αντάλλαξαν εμπειρίες, συζήτησαν στρατηγικές για την προάσπιση της δημόσιας γης, επεξεργάστηκαν ιδέες για την ενίσχυση των αγώνων τους και τη θωράκιση των εναλλακτικών προτάσεων που διατυπώνουν. Οι ξένοι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν για τις εξελίξεις και τους αγώνες στο Ελληνικό και κατέθεσαν τις δικές τους εμπειρίες από τις πόλεις τους. 


Βερολίνο / Γερμανία. Στο διήμερο συμμετείχαν εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης και τοπικών κινημάτων που αντιτίθενται στα σχέδια οικιστικής ανάπτυξης με νέες κατοικίες τμήματος του πάρκου Τέμπελχοφ, της έκτασης 3.800 στρ. του ομώνυμου αεροδρομίου που το 2010 αποδόθηκε ως δημόσιο πάρκο στην πόλη του Βερολίνου. Το τελευταίο διάστημα, μέρος της δράσης τους εστιάζεται στη διοργάνωση δημοψηφίσματος για το μέλλον της έκτασης, εμπλέκοντας έτσι άμεσα τους πολίτες στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για την πόλη τους.






Ναντ / Γαλλία. Την εμπειρία του από τους αγώνες της τοπικής κοινωνίας της Νοτρ Νταμ ντε Λαντ (μιας αγροτικής περιοχής στη Βορειοδυτική Γαλλία, κοντά στη Ναντ), ενάντια στην κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου κατέθεσε στο διήμερο περιφερειακός σύμβουλος στην Île-de-France. 


Το σχέδιο για τη δημιουργία ενός νέου αεροδρομίου εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα μέσα της δεκαετίας του 1960. Ωστόσο, η κατασκευή του που, εκτός από καταστροφικές επιπτώσεις στην τοπική αγροτική παραγωγή και τη συνολική επιβάρυνση των περιβαλλοντικών συνθηκών στην περιοχή, έχει αμφισβητήσιμη αναγκαιότητα, έχει μέχρι στιγμής ανασταλεί χάρη σε δυναμικές κινητοποιήσεις πολιτών. 



Το μέτωπο που αντιτίθεται στο έργο απαρτίζεται από κινήματα πολιτών, αγροτικά συνδικάτα, περιβαλλοντικές οργανώσεις και πολιτικά κόμματα, που ανάμεσα σε άλλα έχουν προχωρήσει σε κατάληψη της έκτασης όπου πρόκειται να χτιστεί το αεροδρόμιο, αλλά και μαζικές διαδηλώσεις όπως αυτή που πραγματοποιήθηκε πριν έναν περίπου μήνα με περισσότερους από 20.000 διαδηλωτές.




Κωνσταντινούπολη / Τουρκία. Τέλος, στο διήμερο κατέθεσαν την εμπειρία τους μέλη του κινήματος που συγκροτήθηκε γύρω από το πάρκο Γκεζί της Κωνσταντινούπολης, όπου η κυβέρνηση επεδίωξε να παραχωρήσει σε επενδυτές για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου. 


Παρότι, ως γνωστόν, το κίνημα επεκτάθηκε σε μεγάλο εύρος κοινωνικών και πολιτικών θεμάτων, ο πυρήνας του και ένα από τα βασικά ζητήματα που ανέδειξε ήταν η βιαιότητα των κερδοσκοπικών πρακτικών πάνω στη γη, καθώς και το αίτημα συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων για την πόλη, με κεντρικό άξονα τη δικαιοσύνη.





φωτογραφίες και βίντεο


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα δημοσιεύματα δεν αποτελούν θέση η άποψη δική μας αλλά Πολιτών και Blogger. Επίσης δημοσιεύονται άρθρα εφημερίδων και περιοδικών.
Παρακαλούμε όταν υποβάλετε σχόλιο, να μην χρησιμοποιείτε υβριστικούς χαρακτηρισμούς
και να αποφεύγετε τα greeklish.